10 tips om beter te slapen

  • Geplaatst op
  • Door slaapadviseur Silk Heaven
  • 0

Slaap is belangrijk. Je lichaam en geest hebben het nodig om de ervaringen en gebeurtenissen van de dag te verwerken en de volgende dag weer opgeladen te zijn. Te weinig slaap vermindert je geheugen. Slaaptekort of slaapdeprivatie laat ook honger toenemen: Tijdens de slaap wordt namelijk een hormoon afgescheiden dat de honger onderdrukt. Wie (te) weinig slaapt, heeft meer honger of meer zin om te eten.

Beter slapen met deze tips:


1. Sport
Regelmatig bewegen vermindert het stressniveau én maakt het lichaam moe. Ga niet meer intensief sporten twee tot drie uur voordat je gaat slapen

2. Daglicht Jezelf blootstellen aan zonlicht gedurende de dag (en vanaf het moment je opstaat) tot maximaal een kwartier voor je gaat slapen helpt je biologische klok het verschil maken tussen dag en nacht.

3. Zorg voor een gezond gewicht
Kwalen zoals slaapapneu, hoge bloeddruk en artritis verminderen de kwaliteit van je slaap. Zorg daarom, in combinatie met een dieet, voor een gezond gewicht.

4. Vaste uren
Probeer op een vaste tijd op te staan en te slapen, ook in het weekend.

5. Ontspanning
De slaapkamer moet een oase van rust zijn, die enkel gebruikt wordt om te slapen en seks te hebben. Een televisie verstoort de rust, evenals andere elektrische apparaten.

6. Schrijven Niet kunnen inslapen, komt regelmatig voor omdat je ligt te piekeren. Leg een notitieboekje bij je bed en schrijf een ‘te doen’-lijstje voordat je naar bed gaat. Je gedachten zijn dan meer geordend en dat geeft de rust om in slaap te vallen.

7. Slaapmutsje Alcohol drinken voor het slapengaan is géén goed idee. Het maakt je wel doezelig, maar je verstoort je nachtrust. De klassieker, warme melk, is aan te raden maar ook kamillethee is een waardige vervanger. Drink geen koffie in de avond, cafeïne houdt u wakker.

8. Woelen? Sta dan op Blijf je maar wakker, ga dan uit bed. Doe iets anders, zoals even iets lezen in de woonkamer. Natuurlijk doet u geen activiteiten die veel inspanning vragen. Probeer het na een halfuurtje nog eens of u dan snel inslaapt. Maak u ook geen zorgen om het feit dat u wakker ligt. Men spreekt pas van een slaapstoornis als u 3 weken lang nauwelijks slaapt.

9. Een dekbed en hoofdkussen dat bij je past
Een goed dekbed en hoofdkussen passen bij jouw persoonlijke wensen: koel, verwarmend, transpiratie verminderend, lichtgewicht of juist zwaarder? Laat je adviseren door een specialist.

10. Temperatuur Idealiter is de temperatuur in de slaapkamer niet te hoog (max. 18 graden). Een frisse slaapkamertemperatuur zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt en langer door slaapt.

http://www.zijdendekbed.nl/nachtmode-overig/nachtmode-van-zijde/

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden