Het belang van slapen

Het belang van slapen

We vullen er gemiddeld 25 jaar van ons leven mee…slapen! Slapen is erg belangrijk, vooral voor ons geheugen, onze energie en niet te vergeten ons psychisch welzijn. Een goede nachtrust is belangrijk om je overdag goed te voelen, om te kunnen genieten van leuke dingen, om te presteren op je werk en om goed om te kunnen gaan met tegenslagen. Je kunt de effectiviteit van je slaap verhogen door er een regelmatig slaapritme op na te houden. Hierdoor weet je lichaam namelijk precies waar het aan toe is en kan het optimaal gebruik maken van de slaap.

De slaapbehoefte wisselt van mensen tot mens. Gemiddeld heb je acht uur slaap per nacht nodig. Dit geldt voor tweederde deel van de bevolking. Slapen is ook gewoon lekker. Wie vindt het nou niet heerlijk om een dutje te doen na een dag druk bezig te zijn geweest?

Dutjes

Maak de dutjes echter niet te lang. Anders houd je aan het eind van de dag te veel energie over en word je te laat slaperig. Hierdoor kan je slaapritme alsnog verstoord raken. Dutjes kun je het beste vroeg in de middag plannen. Onderzoek toont aan dat een middagdutje het beste 15 tot 20 minuten kan duren. Niet langer.
 

Slecht slapen

Als je een nacht slecht geslapen hebt, merk je dat vaak direct. Je kunt dan last hebben van klachten zoals concentratieproblemen en vermoeidheid. Een paar nachten slecht slapen is geen probleem, vaak verdwijnen de klachten na een paar keer goed doorslapen.

Van de gezonde volwassen die niet aan een slaapstoornis lijdt, slaapt één op de vijf minder dan zes uur per nacht. Zij worden de kortslapers genoemd. Daarentegen zijn negen van de tien mensen zijn langslapers en slapen negen uur of zelf meer. Eén op de 25 slaapt of minder dan vijf uur of juist meer dan tien uur per nacht.
 

Slaapritme

Ons slaapritme wordt bepaald door licht en donker, dus dag en nacht. Maar ook dit verschilt bij iedereen. Als men te weinig of op een ongebruikelijk tijdstip slaapt, dan kan het lichaam zich herstellen door de volgende nachten nog dieper te slapen. Wanneer we vaker te weinig slapen kan dat een probleem worden. Het lichaam kan zich dan niet goed herstellen.


Beter slapen door steeds dezelfde bedtijd

Allereerst is het belangrijk om elke dag op hetzelfde moment naar bed te gaan. Dat moet een moment zijn dat je normaal gesproken vermoeid en slaperig begint te worden. Daarmee zorg je ervoor dat je makkelijk in slaap valt. Het is van belang dat je de tijd om naar bed te gaan Mocht je iets willen veranderen aan je bedtijd doe dit dan in kleine stappen: bijvoorbeeld elke avond een kwartier vroeger of later. Hiermee kun je je bedtijd bijvoorbeeld in de vakantie wat verschuiven.
 

Voordelen van een regelmatig slaapritme

Een regelmatig slaapritme heeft de volgende voordelen:

-          Het zorgt ervoor dat je makkelijker inslaapt

-          Je hebt minder moeite met opstaan

-          Je hebt overdag meer energie

-          Na verloop van tijd heb je minder slaap nodig


Gratis e-book 10 Stappen naar beter slapen

Om lekker te kunnen slapen zijn meerdere factoren van belang. Lichamelijke en geestelijk lekker in je vel zitten en een prettige slaapomgeving zijn van essentieel belang.

Wilt u meer weten over hoe u goed kunt slapen? Vraag dan nu hier uw e-book aan: 10 Stappen naar beter slapen, door slaapadviseur Mirna Boomaerts.
Nu bestellen >

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden