Net zwanger? Zo zal je beter slapen!

Net zwanger? Zo zal je beter slapen!

Mocht je denken pas last van slaapgebrek te krijgen wanneer je baby geboren is, dan is er slecht nieuws voor je. Slapen tijdens de zwangerschap zal niet altijd even makkelijk zijn. Afhankelijk van hoe ver je bent, kan slapen nog wel eens een uitdaging worden. Van de misselijkheid in de ochtend, enge dromen tot rusteloze benen, deze symptonen kunnen de slaap ernstig verstoren. Mocht je voor het eerst zwanger zijn, dan kan de vermoeidheid in de eerste drie maanden nogal overweldigend zijn.

Beter slapen tijdens je zwangerschap

Mocht je denken pas last van slaapgebrek te krijgen wanneer je baby geboren is, dan is er slecht nieuws voor je. Slapen tijdens de zwangerschap zal niet altijd even makkelijk zijn. Afhankelijk van hoe ver je bent, kan slapen nog wel eens een uitdaging worden. Van de misselijkheid in de ochtend, enge dromen tot rusteloze benen, deze symptonen kunnen de slaap ernstig verstoren. Mocht je voor het eerst zwanger zijn, dan kan de vermoeidheid in de eerste drie maanden nogal overweldigend zijn.

Hierbij kaarten we de mogelijke slaapuitdagingen en oplossingen aan binnen de eerste drie maanden van je zwangerschap.

Slapen in de eerste drie maanden van je zwangerschap

Tijdens de eerste drie maanden is het gebruikelijk dat je je constant moe voelt, wat mogelijk als een verassing komt. Het is moeilijk in te schatten hoe je je zult voelen, wanneer het je eerste zwangerschap is. Deze oververmoeidheid komt doordat je progesteron level stijgt, wat nodig is tijdens je zwangerschap. Het hormoon werkt als een soort slaapmiddel. Er worden een hoop calorieën verbruikt in  het zwangerschapsproces. De groeiende foetus heeft alle beetjes energie nodig.

De uitdagingen:

Tijdens de eerste drie maanden zal je vaker naar de wc moeten. Dit komt door je hoge progesteron niveau en de groeiende foetus die tegen je blaas drukt. Groeiende borsten en kram in de bekken kunnen het moeilijker maken in slaap te vallen. Ook kun je in de ochtend misselijk zijn, wat je uit je slaap kan houden.

De oplossing:

Probeer een slaapplanning te maken. Neem deze planning net zo serieus als je met je planning op werk doet. Probeer zo vaak mogelijk een dutje te doen. Het is raadzaam niet te laat op de dag nog een dutje doen, aangezien dit het in slaap vallen ’s avonds kan vermoeilijken. Ook is het beter een twee keer 30 minuten te slapen dan een dutje te doen van bijvoorbeeld twee uur.

Drink niet te veel water of ander drinken na 18:00, wat zal voorkomen dat je om de haverklap naar de wc moet. Pas ook op met cafeïne houdende drankjes, aangezien deze de slaap kunnen belemmeren.

Zorg ervoor dat je een voorraadje zoute crackers bij de hand hebt. Deze kunnen helpen tegen misselijkheid. Door deze in je nachtkastje te verstoppen, voorkom je dat je helemaal naar de keuken moet lopen midden in de nacht.

Verwen jezelf en zorg voor een zo comfortabel mogelijke slaapomgeving en investeer in een nieuw zacht dekbed, zoals een zijden dekbed. Zo word slapen direct een stuk aangenamer.

Hoe ervaar(de) jij de eerste drie maanden van je zwangerschap? Heb jij nog tips om voor aanstaande moeders om beter te kunnen slapen? Deel het met ons en laat een reactie achter!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden