Yoga voor een betere nachtrust

Yoga voor een betere nachtrust

Er zijn heel wat oorzaken die kunnen zorgen voor een slechte nachtrust. Wellicht heb je last van stress op werk of heb je relatieproblemen. Wellicht ben je verslaafd aan je favoriete televisie programma of kan je niet van Social Media afblijven. Ook kan het voorkomen dat je lichamelijke klachten hebt zoals jeuk of pijn die je uit je slaap houden. Stoornissen zoals snurken of slaapapneu kunnen ook de een goede nachtrust verstoren. Er zijn heel wat manieren om de nachtrust te verbeteren. Het beoefenen van yoga is hier een goed voorbeeld van.

Een betere nachtrust

Er zijn heel wat oorzaken die kunnen zorgen voor een slechte nachtrust. Wellicht heb je last van stress op werk of heb je relatieproblemen. Wellicht ben je verslaafd aan je favoriete televisie programma of kan je niet van Social Media afblijven. Ook kan het voorkomen dat je lichamelijke klachten hebt zoals jeuk of pijn die je uit je slaap houden. Stoornissen zoals snurken of slaapapneu kunnen ook de een goede nachtrust verstoren. Er zijn heel wat manieren om de nachtrust te verbeteren. Het beoefenen van yoga is hier een goed voorbeeld van.


Algemene checklist voor goede nachtrust

-          Vermijd producten die je wakker kunnen houden of de nachtrust kunnen verstoren voor het slapen gaan, waaronder: koffie, thee, chocola, te gekruid eten en alcohol.

-          Drink niet te veel water voor het slapen gaan, hierdoor vergroot je de kans dat je middenin de nacht op moet om naar de wc te gaan.

-          Zorg voor een goede en rustige slaapomgeving. Denk hierbij aan een goed matras, kussen en comfortabel beddengoed en geniet van je nachtrust onder een zijden dekbed. Ook is het van belang te zorgen dat de slaapkamer goed verduisterd is en er geen sprake is van geluidsoverlast.

-          Gebruik geen elektrische apparaten zoals tablets, laptops en kijk geen televisie vlak voor het slapengaan. Het licht stopt of vermindert de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon die ervoor zorgt dat je slaap krijgt. Hierdoor zal je je minder moe voelen – of helemaal niet-  en dus meer moeite hebben in slaap te vallen.

-          Ook is het van belang volledig ontspannen naar bed te gaan, zonder gepieker en spanning in je lijf.  Yoga voor het slapen gaan kan hierbij helpen.


Yoga voor het slapen gaan

Yoga kan de nachtrust aanzienlijk ten goede komen. Yoga helpt je te ontspannen en je hoofd leeg te maken. Raadpleeg een arts indien je al lange tijd geen lichamelijke beweging hebt gehad, voordat je aan de yoga begint.

Zorg voor een comfortabele ruimte om de yoga te beoefenen. Verduister de kamer zodat de aanmaak van melatonine in je lichaam wordt gestimuleerd. Zet indien gewenst een rustgevend achtergrondmuziekje op. Zorg voor een goede yogamat die comfort biedt aan het lichaam.

De onderstaande yoga routine is speciaal ontwikkeld om beter te kunnen slapen en kan een goede nachtrust bevorderen.

 

 

Heb jij moeite met slapen? Wat zijn jouw tips en trucs voor een goede nachtrust? Deel het met ons in een reactie en vertel je ervaringen. 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden