Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
19 augustus 2020

5 Feiten over slaapstoornissen en slaaptekort

Als je het gevoel kent wat je krijgt als je een nacht slecht geslapen hebt, dan kan je jezelf enigszins voorstellen hoe belangrijk slaap wel niet is. Een slaapstoornis is dan ook niet zomaar een nachtje slecht slapen, maar nachtenlang ongewenst wakker liggen. Soms zonder een idee waarom je de slaap niet kan vatten. Wat je misschien ook niet weet is dat slecht slapen een aanslag is op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Hier zijn een paar feiten over slaapstoornissen

Een nacht slecht slapen zorgt voor een slechte concentratie, een verminderd reactievermogen en kan zelfs effect hebben op je humeur. Meerdere nachten slecht slapen heeft een meer uitgesproken effect op de gezondheid. Ongeveer 30% van de bevolking heeft last van een slaapstoornis of insomnie. Deze groep mensen hebben ook vaker last van depressies. Heb je last van slapeloosheid? Ga dan naar je huisarts.

Feiten over slaapstoornissen en slecht slapen


Feit 1: Een slaapstoornis kan meerdere oorzaken hebben

Pijn, stress, hoge omgevingstemperatuur, lawaai en stimulerende middelen... Er zijn een tal van factoren die bijdragen aan een slechte nachtrust. Slaapapneu kan tevens de oorzaak zijn van een slaapstoornis. Hierbij stop je in je slaap, kort of langer met ademen. Dit brengt met name vermoeidheidsklachten met zich mee en kan zelfs gevaarlijk zijn. 

Feit 2: Een slaapstoornis zorgt ervoor dat je niet helder kan nadenken

De REM-slaap (het diepste soort slaap tijdens de nacht), stimuleert het hersendeel wat we gebruiken om te leren. Mensen die slecht slapen hebben moeite om de dingen die ze geleerd hebben te onthouden. Als de REM-slaap regelmatig wordt onderbroken dan is dit een aanslag op je heldere denkvermogen en geheugen. 

Feit 3: Vermoeid autorijden is net zo gevaarlijk als dronken achter het stuur stappen

Slaaptekort is niet alleen slecht voor je lichaam en geest, maar kan ook serieuze gevaren opleveren voor de omgeving. Vermoeidheid achter het stuur is naar verluidt de oorzaak van ongeveer 10 tot 15 procent van ernstige verkeersongevallen (bron: RTL). Vermoeid achter het stuur stappen zorgt ervoor dat je reactievermogen dusdanig afneemt dat het overkomt met de alertheid van een dronken bestuurder. 

Feit 4: Er zijn ruim 70 verschillende soorten slaapstoornissen 

De meest voorkomende slaapstoornissen zijn: insomnie, slaapapneu, restjes leg syndroom en narcolepsie (hierbij val je gedurende de dag prompt in slaap). 

Feit 5: Depressie en slecht slapen gaan hand in hand

Om te beginnen zijn slaapapneu en insomnia een veelvoorkomend symptom,en van een depressie. Daarnaast werkt slecht slapen een depressie in de hand, omdat een goede nachtrust essentieel is voor het geestelijk welbevinden. 

Wat kan je doen om beter te slapen? 6 Tips

Er zijn een tal van dingen die je kan doen om de kwaliteit van slaap te verbeteren. Dit omdat een slaapstoornis vaak te wijten is aan diverse levensstijl factoren. 

-Ga op een vaste tijd slapen en sta ook op vaste tijden op om een vast slaapritme te creëren. Ook in het weekend

-Vermijd alcohol, cafeïne en nicotine voor het slapengaan. Dit zijn stimulerende middelen die kunnen zorgen voor een slechte nacht. 

-Beweeg voldoende de gedurende de dag. Maar doe het rustig aan 2 uur voor je bedtijd. Stel jezelf daarnaast bloot aan voldoende daglicht en zorg voor verduisterende gordijnen of een slaapmasker.

-Gebruik je slaapkamer alleen om te slapen en niets anders. Ban de elektronica! Telefoons, de televisie, computer... Laat deze apparaten in de slaapkamer links liggen. Overmaat aan blauw licht verstoort te slaap. Daarnaast is het zo dat de prikkels die je tot je neemt door televisie te kijken of over de tijdlijn te scrollen je langer uit de slaap houden. 

-Zorg voor een goede omgevingstemperatuur. Een kamertemperatuur van 17 a 18 graden wordt gezien als het ideale slaapklimaat. Is het, bijvoorbeeld door extreem warm weer, niet mogelijk om de temperatuur naar beneden te brengen? Dan kan zijden beddengoed ervoor zorgen dat je toch aangenaam koel slaapt. 

Bekijk zijden dekbedden >

-Werkt dit allemaal niet of bestaat er een vermoeden van slaapapneu? Neem dan contact op met je huisarts.

Heb jij nog een goede tip om tegen slapeloosheid? Deel hem hier

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »