Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
16 juni 2018

7 Tips bij de overgang en nachtzweten

De zomer is voor veel mensen een tijd van licht, warmte en over het algemeen: heel veel vrolijkheid en nieuw hervonden energie. Alleen is voor vrouwen in de overgang juist deze periode vaak een martelgang. Dit komt onder andere door opvliegers met als direct gevolg: nachtzweten.

Circa 80% van de vrouwen in de overgang heeft last van opvliegers. Welke precies zijn wat de naam al doet vermoeden: Een onuitstaanbaar hittegevoel die uit het niets ‘opvliegt’ en zorgt voor rode wangen en transpiratie. Nachtelijk zweten komt ook vaakvoor, zonder veroorzaakt te zijn door hormonen. 

 

Nachtzweten en de menopauze 

Zelfs tot 10 jaar na menopauze kunnen opvliegers een probleem vormen. Met alle bijkomende klachten : ook ’s nachts gaan de opvliegers gewoon door. En nachtzweten is hiervan een logisch, maar toch een zeer lastig gevolg.  In de zomer is dit extra vervelend, omdat het dan toch al warm is.



Nachtzweten is een onderschat probleem

Neem 10 jaar aan overgangsklachten, nachtzweten en onderbroken nachten bij elkaar en het is plotseling niet zo gek, dat opvliegers vrouwen in de overgang tot wanhoop drijven. Tenslotte staat juist een goede nachtrust in verbinding met dingen zoals het concentratieniveau, hormoonbalans, energielevel gedurende de dag en het algeheel welbevinden van de mens in het algemeen. Ook de kans op hart- en vaatziekten neemt ernstig toe door een langdurig slechte nachtrust. Net zoals de overgang de kans hierop vergroot. Kortom: slapen was nooit zo belangrijk als voor vrouwen in de overgang en menopauze. Echter maken opvliegers en nachtelijk transpireren dit bijna onmogelijk. Zeker tijdens de warmere zomermaanden.

Heb je vooral last van nachtzweten en slecht slapen?

Probeer dan de volgende dingen om toch beter aan je nachtrust toe te kunnen komen. 

Tip 1: Begin bij je beddengoed: kijk naar het materiaal van je beddengoed
Synthetische stoffen, zoals polyester, hebben de neiging om warmte vast te houden. Niet ideaal als je het al zo snel warm hebt. Zijde heeft temperatuur regulerende eigenschappen. Deze stof werkt verkoelend als je het te warm hebt en valt aangenaam om het lichaam. Zo is doorweekt beddengoed van het zweet snel verleden tijd en voelt je kussen, ook zonder coldpack, heerlijk koel. Ook tijdens de warmere dagen.

 

Tip 2: Geen overbodige luxe: Een airco!
Zet deze een paar uur voor het slapengaan aan en stel de kamertemperatuur in op 17 graden Celsius. Dit is de ideale temperatuur om in te slapen en zal je ook helpen bij nachtzweetklachten.

Tip 3: Leg een coldpack onder je kussen
Zodat, wanneer je deze omdraait, een beetje extra verkoeling hebt. Of kies voor een zijden hoofdkussen met een 22 momme zijden kussensloop. Dan is omdraaien van je kussen vast niet meer nodig.

Als je je beddengoed hebt aangepast aan wat je nu nodig hebt, zijn er nog tal van manieren om klachten te verminderen. Of om ze in ieder geval wat dragelijker te maken. Belangrijk, zeker gedurende de nacht!  

Lifestyle tips

Tip 4: Vermijd gekruid eten, cafeïne en alcohol
Deze middelen staan erom bekend dat ze opvliegers kunnen veroorzaken.

Tip 5: Voorkom stress
Want stress zorgt niet alleen voor een tal van negatieve gevolgen op gezondheidsgebied, maar veroorzaakt ook opvliegers. Heb je moeite met ontspannen? Plan dan eens in de zoveel tijd een ontspannend wellness- dagje in. Ook een cursus Yoga, of Mindfullness werpt heel vaak op positieve wijze zijn vruchten af.

Tip 6: Beweeg meer
Een half uur bewegen per dag is goed voor een tal van redenen. Het verminderen van opvliegers is er hier één van. Ga lekker wandelen of fietsen bij mooi weer. Ben je iets fanatieker aangelegd? Kies dan voor hardlopen, of de sportschool.

Tip 7: Plantaardige hormonen
Zoek je naar voedingsmiddelen om je overgangsklachten te verminderen? Dan kan je jezelf beroepen op Sojabonen, linzen, pompoenpitten en amandelen. Ook kikkererwten en kidneybonen bevatten fyto-oestrogeen. Dit is een plantaardig hormoon wat erom bekend staat opvliegers te verminderen. Rineke Dijkinga heeft een boek geschreven - Alles draait om hormonen. Hierin vind je recepten. 

 

Heb jij ook last van opvliegers tijdens de overgang? Wat doe jij hieraan? Deel je tips om lotgenoten te helpen.

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »