Dit is waarom je in de zomer meer wakker ligt - Silk Heaven
Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
18 juni 2021

Dit is waarom je in de zomer meer wakker ligt

Het is weer bijna zover, de langste dag van het jaar. De langste dag licht bedoelen we dan natuurlijk. Want op 21 juni komt om 5:20 uur de zon al op in Nederland en gaat deze pas weer onder om 22:03 uur. Op deze dag is ook de zomer officieel begonnen. Hoe fijn is deze periode vol met licht en aangename temperaturen! Maar er zit ook een nadeel aan deze periode: de zomer zorgt er namelijk voor dat je meer wakker ligt in plaats van een goede nachtrust hebt. Hoe komt dit? Wat kan je hieraan verbeteren? We vertellen het je in dit blog.

Het komt allemaal door licht

Ten eerste is het in de zomer ’s ochtends eerder licht en word je waarschijnlijk eerder wakker door de zon die naar binnen schijnt. Wanneer je ogen worden blootgesteld aan daglicht maak je veel minder melatonine aan. Dat is een hormoon dat we hard nodig hebben om goed te slapen. Hierdoor kan je te lang wakker liggen en te vroeg wakker worden. Dat leidt tot slaaptekort. Ten tweede, doordat het ‘s avonds later donker wordt, maakt je lichaam pas later op de avond melatonine aan. Van melatonine krijg je een slaperig gevoel. Deze combinatie zorgt voor een tekort aan melatonine in je lichaam. Het heeft tot gevolg dat je in de zomer minder goed slaapt dan in de winter.

Oplossing: Maak het zelf donker

Eigenlijk heeft dit zomer ‘probleem’ een hele simpele oplossing. Namelijk je lichaam voor de gek houden door de ruimte waarin je slaapt zo donker mogelijk te maken. Dit geldt trouwens ook in de winter. Dacht je dat slapen in een lichte ruimte juist goed is omdat je dan natuurlijk wakker wordt? Niet dus. Zorg het hele jaar door dat je zo donker mogelijk slaapt. Hoe je dat doet? We hebben twee tips voor je:

1. Hang verduisterende gordijnen op

Het is misschien een investering, maar het is het waard. Verduisterende gordijnen maken je (slaap)kamer in een keer donker en een fijne plek om te slapen zodat je minder lang wakker ligt. Ook rolgordijnen met een rails aan de zijkanten, zijn extra verduisterend. Daar piept langs de zijkanten geen licht meer doorheen. Rolluiken aan de buitenkant van het huis, zijn ideaal. In de zomer houden ze het licht buiten. In de winter de kou.

2. Draag een zijden slaapmasker

Zijden slaapmasker

Voor een snelle en makkelijke oplossing voor het donker maken van je slaapmoment, werkt een slaapmasker ook heel goed. Shop hier een luxe zijde slaapmasker. Dit 100% zijde slaapmasker verduistert, is extra breed, anti transpiratie en zacht voor de huid. Mocht je thuis al verduisterende gordijnen of rolluiken hebben dan kan een slaapmasker heel goed van pas komen op vakantie. Niet elk hotel of vakantieplek is voorzien van verduisterende gordijnen. Neem daarom altijd je zijden slaapmasker mee zodat je ook op vakantie minder wakker ligt.

Herken je jezelf in meer wakker liggen in de zomer?

Bekijk zijden slaapmaskers >

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter