Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
23 mei 2020

4 Oorzaken en oplossingen bij slapeloosheid

Een onrustig nachtritme of zelfs slapeloosheid is een veelvoorkomend probleem. ‘Insomnia’ is vervelend en kan ook nog eens voor gezondheidsproblemen zorgen. Je wordt letterlijk ‘moe’ van het niet kunnen slapen, maar de slaap vatten lijkt onmogelijk.

Een normale nacht slaap bedraagt tussen de vijf a tien uur. Slaap je per nacht minder dan vijf uur, wordt je daarnaast regelmatig wakker en kan je de slaap slecht vatten. Dan kan het zomaar zo zijn dat je last van slapeloosheid hebt. Wat veroorzaakt slapeloosheid en wat kan je ertegen doen?

Enkele oorzaken van slapeloosheid

Waar slapeloosheid vandaan komt is voor veel mensen niet direct te achterhalen. Toch zijn er een paar zaken die vaak bijdragen aan dit probleem.

1.Lichamelijke problemen

Pijn, jeuk en andere lichamelijke klachten zijn niet bepaald bevorderlijk voor een goede nachtrust. Je kan er lang wakker van liggen. Zelf al kan je de slaap vatten, dan is het vaak lastig om door te slapen. Dan is het belangrijk de oorzaak van die klachten eerst op te lossen: misschien heb je eczeem of ben je allergisch voor een dons dekbed of een wasmiddel. Ook nachtzweten ten gevolge van de opvliegers tijdens de overgang, kunnen ervoor zorgen dat de nachten kort en onrustig zijn.

Wat kan je hier tegen doen?

Bij lichamelijke klachten is het belangrijk om te achterhalen waar dit vandaan komt. Bij eventuele jeuk of nachtzweten kan zoiets als het juiste beddengoed al wonderen doen. Een zijden kussensloop kan al wonderen doen bij nachtzweten of jeuk ten gevolge van een huisstofmijtallergie.

2. Psychische oorzaak

Stress is sowieso al slecht voor het menselijk lichaam, maar klachten gerelateerd aan stress sluipen er dikwijls ongemerkt n en zijn om die reden vaak moeilijk te herkennen. Slapeloosheid is er hier een van, maar weinig slapen zorgt daarentegen ook weer voor meer stress. Voor lichaam en geest.

Wat kan je hier aan doen?

Een goede slaap begint niet net in de avond, maar de hele dag door. Zorg voor een ontspannender levenswijze. Neem vaker een pauze. Ga in je middagpauze eens lekker wandelen in plaats van in de drukke kantine te zitten.
Probeer te ontspannen door middel van speciale ademhalingsoefeningen of yoga. Er zijn zelfs bepaalde ademhalingsoefeningen, speciaal om beter in slaap te kunnen komen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de bron van je stress dieper zit. In dit geval is het een goed idee om contact op te nemen met een professional om dit aan te pakken, omdat te weinig slaap ervoor zorgt dat je in een vicieuze cirkel terecht komt.

3. Snurken en slaapapneu

De nacht kan ook flink verstoord worden door slaapapneu en snurken. Bij slaapapneu stokt de ademhaling met enige regelmaat, waardoor je wakker schrikt of moe wakker wordt. Ook kan je eigen gesnurk of dat van je partner dusdanig doordringend zijn, dat slapen onmogelijk wordt.

Wat kan je hier aan doen?

Er zijn een tal oorzaken en oplossingen in het geval van snurken. Zoals neusklemmen, anti snurkbeugels, keelspray. Soms is het zo simpel als het veranderen van de slaaphouding. Echter is het wel zo dat je in het geval van snurken beter langs de dokter kan gaan wanneer het probleem aanhoudt. Het zou slaapapneu kunnen zijn, een slaapstoornis die gevaarlijk kan zijn en gezondheidsproblemen met zich meebrengt.

4. Externe factoren slapeloosheid

Het is natuurlijk geen verrassing dat een fijn dekbed, een optimale slaapomgeving en slaapkamertemperatuur zeer belangrijk zijn om fijn te kunnen slapen.

Wat kan je hier aan doen?

De perfecte slaapkamertemperatuur is zo rond de 18 graden Celsius. Iets wat in het geval van slecht geïsoleerde huizen lastig te behouden is en in de gaten gehouden dient te worden. Het is dan snel te koud of te warm. Ook is het belangrijk om zo donker mogelijk te slapen, zodat je lichaam melatonine aanmaakt. Een goed matras en fijn beddengoed zijn tevens zaken die bijdragen aan een prettige nachtrust. Kies een dekbed dat bij je past: anti allergisch, niet te warm, niet te koud. Een zijden dekbed is heel geliefd hierdoor. Ook als je dekbedovertrek heerlijk zacht is en je het mooi vindt, draagt dat bij aan een ontspannen atmosfeer in de slaapkamer. 

Ben jij bekend met slapeloosheidsklachten of heb je tips nodig om dit te kunnen verhelpen? Laat dan een reactie achter. 

 

 

 

 

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »